MCAS - Tarnowskie Góry

MCAS TG 1Z przykrością stwierdzamy że  tegoroczne wyprawy dobiegają końca .Wyjazd na Górny  Śląsk do Tarnowskich Gór 24 -10-2019 zamyka cykl naszych wycieczek. Po raz ostatni w tym sezonie opiekunem naszej grupy był dyr. Grzegorz Sudoł, a z atrakcjami tego miasta zaznajamiał nas tamtejszy przewodnik pan Mieczysław. Zwiedzanie zaczęliśmy od osiemnastowiecznej kopalni srebra - obiektu wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Zjechaliśmy windą  na głębokość 40 m. Zaopatrzeni w kaski chroniące głowę w zbyt niskich niektórych korytarzach, ruszyliśmy na  szlak turystyczny o długości 1740 m  łączący trzy szyby: „Anioł”, „Żmija” i „Szczęść Boże”. W czasie niezwykłej wędrówki  oglądaliśmy pochodzące z XVIII i XIX w. przodki górnicze, dawne stanowiska pracy i narzędzia. Blisko 300-metrowy fragment trasy zwany Sztolnią Czarnego Pstrąga trzeba pokonać łodzią. Podziemna trasa turystyczna została udźwiękowiona w autentyczne odgłosy ciężkiej pracy gwarków, efekty zawału kopalnianego, jadących wózków i robót strzałowych

W budynku nadszybia Kopalni Srebra obejrzeliśmy multimedialną wystawę , na której prezentowane są treści związane z historią, geologią, technikami wydobycia i odwadniania tarnogórskich podziemi oraz dawne narzędzia, płuczkę, lampy używane pod ziemią, kubły do wydobywania urobku, a także górniczą przenośną toaletę. Jednym z elementów wystawy jest maszyna parowa, pierwsza na Górnym Śląsku.

Tuż przy budynku kopalni znajduje się skansen maszyn parowych. To bogata kolekcja maszyn parowych używanych w dawnym przemyśle. Znajdują się tu takie eksponaty jak: walec drogowy, dźwig kolejowy, lokomobila, liczne parowozy, agregat prądotwórczy, pompy parowe oraz maszyny wyciągowe. Po kilku godzinach zwiedzania byliśmy już trochę zmęczeni toteż chętnie zjedliśmy ciepły posiłek w pobliskiej restauracji. Następnie pan przewodnik przywiódł nas do Starych Tarnowic gdzie znajduje się niedawno  odrestaurowany renesansowy kompleks zamkowy .Podziwialiśmy olśniewający dziedziniec, otoczony arkadowymi krużgankami, a także  pięknie meble. W zamku  obecnie znajduje się  CENTRUM SZTUKI I RZEMIOSŁA.

Końcowym etapem wycieczki był krótki spacer po mieście. Obejrzeliśmy tam  Dzwon Gwarków ,Dom Sedlaczka z winiarnia i restauracją SEDLACZEK oraz Muzeum miejskim,300 letnią aptekę POD ANIOŁEM , kamienice podcieniowe w rynku oraz kościół św. apostołów Piotra i Pawła . Przez cały czas towarzyszyła nam piękna, słoneczna pogoda, stanowiąca dodatkowy atut tej  wycieczki, toteż zostały nam  niezapomniane wspomnienia i mnóstwo ślicznych fotografii.